EKSPONATY PO KONSERWACJI

ZAPRASZAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ Z ZABYTKAMI MUZEUM ZAGŁĘBIA, KTÓRE OD DEGRADACJI I ZAPOMNIENIA OCALIŁA BARBARA WÓJTOWICZ-FLĄDRO - KONSERWATOR.

Zakończyła się konserwacja dwóch wartościowych obrazów pochodzących ze zbiorów Działu Sztuki Muzeum Zagłębia w Będzinie. Od stycznia 2016 r. będą one prezentowane na wystawie stałej w Pałacu Mieroszewskich. Celem konserwacji było przywrócenie obrazom pierwotnego wyglądu, a także przygotowanie obiektów do ekspozycji.
Stan zachowania muzealiów był katastrofalny, ale ogromne umiejętności oraz doświadczenie Barbary Wójtowicz-Flądro – konserwatora z Muzeum w Gliwicach, sprawiło, że dzieła zostały zachowane dla potomnych. Żmudna i trudna praca pani konserwator przywróciła, utracone przez czas, zabytkom piękno.
Należy podkreślić, że Barbara Wójtowicz-Flądro, w ramach sponsoringu, wykonała dla Muzeum Zagłębia konserwację porcelanowego dzbana secesyjnego, za co serdecznie Pani konserwator dziękujemy.
Małgorzata Hałasik – Dział Sztuki MZ

„Portret kobiety w białej sukni”, 1933 r. Obraz olejny na płótnie.
Przed konserwacją, jak i na pewnych etapach płótno „relaksowało” się pod prasą z obciążeniem. Lico obrazu było oczyszczone preparatem C 2000 oraz mieszanką toluenu z denaturatem. Konserwator  wykonał wstawki nitek lnianych za pomocą kleju Beva oraz kautera. Uzupełniono ubytki warstwy malarskiej. Obraz został zabezpieczony werniksem.

Stan przed konserwacją.

portret kobiety w białej sukni- przed konserwacją

portret kobiety w białej sukni- przed konserwacją

portret kobiety w białej sukni- przed konserwacją


Stan po konserwacji.

portret kobiety w białej sukni- po konserwacji

portret kobiety w białej sukni- po konserwacji

Małgorzata Hałasik i Barbara Wójtowicz-Flądro – przekazanie obrazu

Małgorzata Hałasik i Barbara Wójtowicz-Flądro – przekazanie obrazu

 

„Portret kobiety z dzieckiem”, 1913 r. Obraz olejny na kartonowym podobraziu.
Lico obrazu zostało oczyszczone, natomiast ubytki gruntów, spękania i rysy zostały uzupełnione kitem winylowym. Obraz pokryto werniksem. Odwrocie obrazu zabezpieczono przed odkształceniem nową cienką płytą. Duże ubytki w ramie uzupełniono żywicą o właściwościach drewna Araldit. Wyrzeźbiono nowe wałki na listwach. Płytkie odpryski wypełniono kitem Italstucco. Zdjęto formę z ornamentu ramy w celu uzupełnienia brakujących elementów. Odtworzone ubytki scalono kolorystycznie. Listwę z ornamentem pozłocono pastą Goldfinger.

Obraz przed konserwacją  -  widoczne klakelury w partii włosów  -  rozpoczęcie czyszczenia lica obrazu.

Portret kobiety z dzieckiem- przed konserwacją

Portret kobiety z dzieckiem- przed konserwacją

Portret kobiety z dzieckiem- przed konserwacją

Obraz po konserwacji.     

Portret kobiety z dzieckiem- po konserwacji

 Barbara Wójtowicz-Flądro i Małgorzata Hałasik – przekazanie obrazu.

 

 Barbara Wójtowicz-Flądro i Małgorzata Hałasik – przekazanie obrazu.

Secesyjny dzban, XIX w.


Dzban po konserwacji.

dzban po konserwacji

 

 

 

 

 

Design Joanna Kobryń © Muzeum Zagłębia w Będzinie

MAPA STRONY